יום רביעי, 11 בפברואר 2015

מד גשם

השבוע בנינו מד גשם. למעשה קל מאד לבנות כזה מתקן: חותכים את השליש העליון של בקבוק שתיה של ליטר וחצי ומשחילים לתוכו משפך (כדאי שהבקבוק יהיה מפלסטיק גמיש ולא קשיח). מדביקים עם סלוטייפ את המפגש בין המשפך לבקבוק כדי שהמשפך לא יפול מהבקבוק. כעת מה שנותר הוא למקם את מד הגשם בחוץ ולקבע אותו כדי שלא יעוף ברוח. אני קשרתי את מד הגשם לקרש שאותו אני מוציא מחוץ למרפסת שלי. אחרי יממת גשם יש להוציא את המים שהצטברו בכלי ולמדוד את נפחם (אפשר בבקבוק ישן של תינוקות).
כעת, איך מחשבים כמה מילימטר (מ"מ) גשם ירד?
למעשה צריך לחלק את נפח המים בשטח המשפך ואת התוצאה להכפיל ב-10.
כדי למצא את שטח המשפך יש למדוד את רדיוס המשפך (יותר קל למדוד את הקוטר ולחלק ב-2). ולחשב את שטח המשפך בעזרת הנוסחה: שטח=רדיוס בריבוע*3.14.
לדוגמא: אם ברשותי משפך ברדיוס 5 ס"מ אזי שטחו הוא:
ס"מ 78.5=3.14*5*5

אם ביום מסוים הצטברו 100 מ"ל גשם בכלי אז בחלוקת נפח המים בשטח המשפך נקבל 1.3=100/78.5
נכפיל את התוצאה ב-10 ונקבל שירדו 13 מ"מ גשם.
אפשר לבדוק את תוצאת המדידה שקיבלנו על ידי השוואתה למדידה של תחנת מזג אויר באזור. (חפשו "כמות גשם יומית" ובדקו מאיזו שעה ביום הם מגדירים כתחילת יום). מניסיוני עם ילדי ראיתי שהם נהנים מאד לבדוק כמה גשם ירד (המתקן היה תלוי במרפסת והיה קל לראות כמה ירד בלי להתרטב). בנוסף הם אהבו מאד למדוד את כמות המים - הרעיון שאפשר למדוד כמות מים היה חדש בשבילם ועניין אותם.




מה המשמעות של מ"מ מים?
בישראל וברוב העולם מקובל להשתמש במילימטרים (מ"מ). אם ירד מ"מ אחד של גשם, משמעות הדבר היא שכל השטח כוסה בשכבת מים בעובי 1 מ"מ. לכאורה זה לא הרבה, אבל חישוב מהיר יראה לנו ששכבה של 1 מ"מ מים על פני שטח של מטר מרובע שווה לנפח של 1 ליטר. בממוצע בישראל כמות גשם ביום גשום היא 10 מ"מ.

כמויות ליום:
יום עם גשם קל:  10 מ"מ.
יום גשום מאד:   40 מ"מ.


מפת משקעים לחורף כולו בישראל ואם ניקח בחשבון 55 ימי גשם בממוצע בשנה נוכל לחשב את ממוצע מ"מ גשם ליום באיזור המגורים שלנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה