יום שני, 16 בפברואר 2015

משחקים עם מד טמפרטורה

השבוע נתתי לילדים לשחק עם מד טמפרטורה (כזה שתולים על קיר) מהסוג שקונים בבית מרקחת או רשת פארם. כמובן שכדי להפיק את מלוא התועלת ממשחק עם מד כזה צריך ללמד את הילד קודם כל את סדר המספרים רצוי עד 30 וכן את המושג "גדול מ.." ו-"קטן מ..". בהתחלה לימדתי את הילדים איך קוראים את הטמפרטורה. זה דורש קצת תרגול כי כפי שאפשר לראות בתמונה המספרים על הסקאלה מופיעים בקפיצות של 10 מעלות וכדי לקרא את הטמפ' צריך לקרא את הספרה הקרובה ביותר לקצה העמוד האדום ולהוסיף את המעלות עד לקצה (כמובן שכדאי לקרא את העמודה שמציגה מעלות צלזיוס ולא של פרנהייט כיוון שבארץ משתמשים במעלות צלזיוס).
עכשיו, אחרי שהם היו מתורגלים בקריאת הטמפרטורה ערכנו מדידות שונות:

  • טמפרטורה מחוץ לבית לעומת טמפרטורה בבית.
  • טמפרטורה במקרר לעומת הטמפרטורה בתא המקפיא.
  • טמפרטורה בחדר לעומת הטמפרטורה כאשר אחת מבנותיי כיסתה את גולת הנוזל בבסיס המדחום באצבעה.
  • טמפרטורה בשעות היום (לפני שהולכים לגן) לעומת טמפרטורה בלילה (לפני שהולכים לישון).
מומלץ לרשום את תוצאות המדידות על דף.
תוך כדי המדידות כדאי לשאול את הילד אם אנחנו כרגע מודדים איזור חם או קר יותר מאשר המדידה הקודמת והאם הטמפרטורה שתימדד כרגע גבוהה או נמוכה מהמדידה הקודמת.




אצלנו בבית מאד אוהבים סיפורים על בעלי חיים. אפשר לקרא לילדים אחרי פעילות כזאת על בעלי חיים בעלי דם חם (-טמפרטורת גופם קבועה גם בטמפרטורת סביבה משתנה) ובעלי חיים בעלי דם קר (כאלה שגופם לא שומר על טמפרטורה קבועה כגון זוחלים דגים וכו'). מעניין שרוב בעלי החיים בעלי דם קר ורק בעלי החיים המפותחים יותר כמו עופות ויונקים הם בעלי דם חם. הנה קישור להרחבה בעניין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה