יום שלישי, 24 בפברואר 2015

רתיחה, התאדות ומחזור המים בטבע

מחזור המים

בימי החורף הגננות בדרך כלל מלמדות בגן את מחזור המים בכדור הארץ. מחזור המים למעשה מתאר את תנועת המים המעגלית בין 4 תחנות, ראו שרטוט מצורף:
1. מים שנמצאים במאגרי מים כגון אוקיינוסים נחלים וכו'.
2. מים מתאדים מהמאגרים הנ"ל (מים במצב גזי, אדי מים).
3. אדי המים הנמצאים בגובה 1000 מטר בערך, מתעבים עקב הטמפרטורה הנמוכה שם ונוצרים עננים. העננים מוסעים למקומות שונים על ידי הרוח.
4. בתנאים מסוימים, היווצרות טיפות מים בענן וירידתם כגשם שלג או ברד ("משקעים").
המים שיורדים על היבשה מצטברים לשלוליות, אגמים, נחלים ואוקיינוסים ומחזור המים חוזר על עצמו.



התאיידות לעומת רתיחה

כדי להראות לילדים שמים יכולים להפוך מנוזל לגז כלומר לאדי מים, לעיתים קרובות מראים להם את אדי המים היוצאים מקומוקום מים רותח. עקרונית זה נכון כלומר ברתיחה המים הופכים ממצב צבירה נוזלי למצב גזי אך התאדות המים בטבע היא לא על ידי רתיחה של מים! למשל: שלולית מתאדה בחורף תוך מספר ימים גם אם הטמפרטורה בחוץ קרה, המים של הכביסה מתאדים בטמפרטורה נמוכה יחסית וגם טמפרטורת האוקיינוסים רחוקה מרתיחה.
המים במחזור המים בטבע למעשה מתאדים כתוצאה מתהליך אידוי שקורה בכל טמפרטורה (בניגוד לרתיחה שמתרחשת ב-100 מעלות צלסיוס). אידוי הוא תהליך הרבה יותר איטי מרתיחה שכתוצאה ממנו נמצא אדי מים מעל מים נוזליים בכל טמפרטורה (ככל שטמפרטורת המים גבוהה יותר קצב האידוי גבוה יותר).

ניסוי

ניסוי שמדגים התאדות שאפשר לעשות עם הילדים:      
למלא כוס מים ולסמן את מפלס המים בטוש. כדאי גם לצלם (בפלאפון למשל) את הכוס. ולשים אותה מספר ימים על אדן החלון, רצוי חלון שמקבל כמה שעות שמש ביום. לעקוב כל יומיים אחר מפלס המים. חשוב לחדד לילדים שהמים שהתאדו מהכוס לא נעלמו אלא הם "ברחו" לאויר כעת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה